December 26, 2010

Ini semua UJIAN !

Assalamu'alaikum w.b.t.

Rebut larh 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara .

Waktu SIHAT sebelum waktu SAKIT .Waktu LAPANG sebelum waktu SEMPIT .Waktu MUDA sebelum waktu TUA .Waktu KAYA sebelum waktu MISKIN .Waktu HIDUP sebelum waktu MATI .
Sedikit peringatan buat diri ini .Aku cube nak kait kan ape yg terjadi hari ni dgn kata2 di atas ni .Panjang cerita nye tapi aku pendek kan .sesiapa yg ase malas nak baca, x yah bace.aku cakap awal2 ni .kang korang komplain bosan ,aku cepuk pale korang .

Pada pukol 2.30 pagi hari Ahad ,aku terjage dari tidur .malam tu sptt nye aku tgk Harry Potter and the chamber of secret .tp aku tertido .biase larh ,bile baring smbil tgk tv ni komfom2 tertido nye larh .mase aku terjage tu ,lampu bilik aku dh tutop .tp tv and laptop aku masih terpasang .pale aku lak ase pening semcm .badan ase sejuk .blakang aku ase lenguh gle .mata dh berat ngan taik mata .tp dh terjage tu ,x kan nak tido blk .laptop lak masih terpasang ,ape lagi .on9 ar jap .chit chat ngan bdk gsc yg bru blk keje jap .then dia ckp ade hal .aku yg kunun2 nye nk tunggu dia settle kan masalah dia tu ,tertido agy skali .sedar2 dh 5.20 pagi .cube nak bangun tp pening kat pale masih terase .teruskan baring .lip lap lip lap azan subuh kedengaran .tunaikan larh tanggungjawap dahulu ..

Lepas subuh ,cube x nak tido .tp dh xde bende nak wat dan pale masih berputar 360 darjah ,aku sambung lar tido blk .then terjage dari tidur kol 9.30 pagi kot .tu pun sbb rmi yg kejut aku utk breakfast skali .ibu kejut ,kakak kejut ,bibik aku pun kejut .dh nak dekat 3 org kejut ,aku x bangun pun .stakat bukak mata je .tp bdn masih atas katil sbb blakang aku ase lenguh and badan aku ase sejuk .duk selubung dlm selimut sgt2 larh best time tu .ape2 pun ,aku kuat kan semangat utk breakfast ngan family .Mata yg layu ,aku masuk tandas basuh muka .makan breakfast sikit je sbb xde selera sgt .Hari ni aku ngan family nak gerak seremban .sbb family aku nak wat holiday tour dari seremban-muar-singapore .aku x ekot pun .aku ikut smpi seremban je sbb esok hari isnin aku dh kne balik mmu .urusan aku kat subang jaya pun dh selesai .mase dlm perjalanan ke seremban tu ,aku tido dlm kete .sedar2 je pale aku dh makin berat .badan lak ase sejuk panas sejuk panas .temperature naik turun naik turun .sampai2 kat seremban je ,aku sepatut nye tolong abah potong rumput kat rumah baru ni .potong rumput okay bukan potong rambut ye cik wangi .pale aku dh pening ,x taw larat ke x .alhamdulillah ~ Allah dtg kan bantuan .Abah upah orang je potong rumput .ase lega sgt dapat rest .tgh hari tu perut dh lapa ,keje aku kne habis kan makanan tgh hari je larh .amik nasi mcm bese ,tp makan skit je dh kenyang .ape2 pun ,pakse gak diri habis kan yg selebihnya sbb aku x ske membazir .Syukur ~ dpt gak habis kan nasi berlauk ayam kicap masakan bibik tadi .hehe .petang tadi aku ase mcm dh lega skit .kepala pun dh kurang berputar .temperature badan pun mcm dh kurang .ibu ajak lawan ping pong .aku pun main larh memandang kan dh lame x lawan ibu .main ping pong pun pkai kain je .haha .

Lepas asar ,aku ngan family gerak g jusco seremban ni .abah mencari seluar ,bibik aku lak mencari topup utk telefon family dia kat indon .jalan2 kat jusco tu ,seluar abah dpt .ibu lak dapat air cond yg kecik tu utk dia tidur dlm bilik kat rumah baru ni .haiyaa ~ mcm2 larh .mase kat jusco tu ,sejuk taw sbnr nye .aku dh mule ase yg temperature badan mcm dh nak naik balik .tp aku senyap je supaye org lain x taw .yg taw aku x bape nk sihat hari ni cik wangi tu sorg je .sbb aku chit chat ngan dia pagi td skjap .lepas jalan2 kat jusco,ape lagi .makan lorh .dh kol bape an .singgah lorh kat KAFE SAY POOL yg adik n akak aku kecoh2 kan .aku x penah sampai pun .org lain order air mcm bese .aku yg sepatut nye order LIMAU AIS ,tp aku order LIMAU  SUAM .takut temperature badan naik blk .lagi pun aku x nak ibu taw .last2 ,mase air smpi .ibu mcm pelik je .asal lar anak dia sorg ni order air panas .then aku makan lorh Nasi Goreng Ayam Kunyit .skali agy ,selera monster aku x dtg mlm ni sbb aku makan skit je td .pape pun ,mcm bese larh .pakse gak makan sbb aku x ske membazir .pastu akak aku yg x hbs makan nk past makanan tu kat aku .aku lak terlepas ckp yg aku xde selera .after that ,baru larh ibu taw yg aku x bape nak sihat .kakak aku yg amek farmasi tu lak mule bagi nasihat FARMACY dia .ibu dh riso .dia suro abah cari mane2 klinik yg terdekat .aku x nak pergi pun sbb aku ckp kat ibu yg aku oke .xde masalah nye .masih KENTAL agy ni .tp ibu pakse gak suro pergi .lps dinner tu ,cari lar klinik .dalam hati aku ckp harap2 larh xde klinik yg bkk malam2 ni .last2 kali ,ade satu poliklinik yg bkk 24 jam .haish =.= .terpakse lar gak jmpe doktor .sblm jmpe doktor ,sempat tgk Malaysia score lawan Indon .hehe .TAHNIAH MALAYSIA !!

"Muhammad Muaz,sila masuk " alamak ! name dh kne panggil ,kne lar masuk jmpe doktor.doktor cek itu cek ini .cek nafas sume .aku tarik nafas sikit2 je dgn harapan x merisaukan ibu aku yg duduk teman kat sebelah .tp doktor ni cekap lar plak .dia suro aku tarik nafas panjang2 .tah cmne mane tah dia dpt kesan gak yg keadaan aku dh agak teruk .dia ade kata ape tah yg bengkak tadi .aku x ingat sgt .tp aku ase maybe sbb bengkak tu larh aku ase sakit tekak ni bila batuk .agak nye larh .who knows .haha .doktor suro amik nap .amende tah tu .aku pun x taw .then kne duduk kat blakang ,dia wat pam kat mulut tu .ape ek ?aku pun xtaw ape panggil.aku sempat amek gamba .tp x sempat upload .sori larh ek .=)

After finish di rawat2 sume tu ,nurse bagi ubat .ubat tu ubat ni .mcm2 ubat larh .total harge RM50.agak mahal ,tp abah bule claim dr telekom .kih3 .now ,aku sedang duduk menaip tulis blog nak cerita kat korang sume bende ni .har har har .kepada yg sudi membaca tu ,time kaseh aku ucap kan .kpd yg bosan membaca tu ,aku dh ckp awal2 tadi kan .so,sape yg salah skrang ni?aku ke anda?sendiri maw ingat .

Aku g klinik tadi ade 3 sebab .
First ,ibu dh membebel panjang2 mase dlm kete lps hbs dinner tadi .
Second ,aku x nak cik wangi tu sepak aku sbb aku x jage diri elok2 .
Third ,aku dh janji ngan cik wangi yg aku kne jage diri elok2 .always keep with our promise .

oke larh .sampai situ je cerita aku kowt .ape yg terjadi tu pasti ade hikmah .mungkin ni balasan atas dosa2 aku yg lepas .aku ingat kan diri sendiri dgn kata2 yg aku tulis kat atas tadi .
Waktu SIHAT sebelum waktu SAKIT . bnyk2 larh istigfar muaz oi .

AKU harus makan ubat yg mcm2 tu skrang .kalo x ibu mule riso agy .

sekian ,terima kasih .

No comments:

Post a Comment