December 19, 2010

Ingat !

Assalamu'alaikum w.b.t.

Sesungguhnya dlm kehidupan kita, Allah akan memanggil kita sebanyak 3 kali .


Panggilan yg pertama -Seruan AZAN !
Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel. Dia tidak ‘cepat marah’ akan sikap kita. Kadang-kala kita terlambat, bahkan tidak solat sama sekali kerana malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat-Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umat-Nya, samada umat-Nya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat-Nya ketika hari Kiamat nanti.

Panggilan yg kedua - Umrah /HAJI .
Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-Nya dengan panggilan yang halus dan sifatnya ‘bergiliran’. Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan hamba yang lain. Jalannya bermacam-macam…yang tidak ada wang menjadi ada wang, yang tidak merancang pula akan pergi, ada yang memang merancang dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji/Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan ‘Labaik Allahuma Labaik/Umrotan’, sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua. Saat itu kita merasa bahagia, kerana panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali. Allah berkata, laksanakan Haji/Umrah bagi yang mampu.

Panggilan yg kedua -KEMATIAN !
Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan perkara, Allah tidak memberikan tanda secara langsung dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal soleh. Kerana itu, manfaatkan waktu kita sebaik-baiknya. Jawablah 3 panggilan Allah dengan hati dan sikap yang Husnul Khotimah. InsyaAllah syurga adalah balasannya.

Andainya aku pergi dulu sebelummu
Janganlah kau bersedih hati
Andainya aku tiada lagi di sisimu
Janganlah kau memencil diri
Sebaliknya bayangkan saat-saat bahagia kehidupan mu ..

Andainya ku pergi dulu
Jikalau ku pergi dulu
Ku nantimu di pintu syurga . 



Aku cuba mengenali dunia ,dan aku sedar perkara yg paling rapat dgn ku adalah kematian .
Aku hanya insan biasa ,tak mungkin sempurna dan aku tidak mengharapkan sesuatu perkara itu terlalu sempurna sebaliknya aku hanya ingin menjadi yg terbaik dgn setiap apa yg muncul dlm hidupku ibarat esok adalah hari kematian ku .


Andai kata esok aku pergi menghadap Ilahi ,
Andai kata esok Malaikat Maut dtg menjemputku ,
Andai kata esok nafas ku terhenti ,
Andai kata ini adalah post terakhir dariku ,
Aku mohon seribu kemaafan sekiranya kehadiranku lebih banyak mendatangkan masalah drpd memberi kebaikan kepada mu ..

No comments:

Post a Comment