November 14, 2010

Sifat tersembunyi .

Assalamu'alaikum w.b.t .
syukur masih ade kekuatan utk bg salam dgn begitu sempurna hari ni .hehe .bnyk ke aku nk membebel ni?tah ler .korang bace je larh k .

Sejak dari kecil ,aku dh dilahir kan dgn satu sifat .sifat ni aku x ske sgt ble ia dtg dlm diri aku .Ini kerana ,sifat ni buleh membuat kan aku lemah semangat .Tyme2 aku tgh heppy,gile2 ,excited je ,kalo sifat ni dtg .aku buleh suddenly feel down .x ske btol lorh.sifat yg aku maksud kan adalah CEMBURU .org kelate ckp JEALOUS .haha . haaa~ sape yg x pernah rase cemburu?aku rasa sifat ni mmg ade dlm diri setiap manusia ot .sape yg x pernah rase tu aku mmg respect larh .

Aku ni bnyk kali cemburu dgn org .kalo nak di ingat kan kisah zaman mude2 dlu ,aku bnyk kali cemburu ngan abng aku sendiri.haha .ngan abng sendiri pun nk cemburu ke?ape ke jadah nye.xde motif .sifat cemburu ni mule timbul ble abng aku dpt sesuatu yg 'WOW' ..haha .maksud nye sesuatu yg menarik larh .itu pun x leh nk fhm ke? ble tyme bufday abng aku je ,kmfm2 larh aku jeles ngan hadiah yg dia dapat .antara nye GAMEBOY .mude2 dlu ,gameboy ni terkenal gle ot .sape dpt tu mmg untung gle larh .abng aku ni senang dpt yg WOW sbb markah exam dia selalu power2 .aku ni x yah citer larh .blaja pun malas .nk bau barang2 yg WOW pun xde harapan .haha .sejak dari hari tu je ,tiap kali bufday abng aku tiba .aku akan duduk dlm blek .buat2 lupa yg hari tu bufday dye .haha .aku xnk tgk pun ape yg dia dpt .sbb x nak sifat cemburu ni dtg .last2,dia tunjuk gak .=.= .kalo dia kongsi2 tu ,aku x de larh cemburu sgt .sbb dpt merase .haha .
ade larh satu hari tu .tyme bufday abng aku gak .kire bufday party sbb diz tyme mcm rmi og skit .mcm biase larh abng aku dpt brng2 WOW .haha .ibu abh bg kete kontrol kat abng aku .aku cemburu .tp muke tersengeh2 mcm mintak pelempang kunun2 gembira utk abng aku larh .haha .ble dia dh hbs bukak sume hadiah tu .abh aku bg hadiah kat aku gak .dpt lar kete kontrol gak .makne nye ibu ngan abh pun dh taw aku ni cemburu ngan abng sendiri .tu yg dia org belikan gak utk aku tu .utk ilangkan sifat cemburu yg x bertempat ni .KINI ,abng aku dh study kat canada .aku x cemburu ,tp BANGGE .hehe .

SEKARANG .ade cemburu2 agy ke?kalo dgn abng tu xde larh .sbb aku dh besar .aku cemburu dgn insan yg aku suke .contoh nye,ble aku suke seseorg .aku cemburu tgk dia gembira bersama org lain .btol ke bila kita cemburu kat seseorg ,tande nye kita suke kat dia?siape yg ckp cmni huh?aku pun x taw .
Bila aku cemburu .Aku DIAM, kerana itu lebih baik .
aku tak de hak nk bersuare .aku bawak diri sorg2 .mencari ketenangan .itu kalo aku cemburu larh .
Aku mule tanye diri sendiri .kenape Allah cipta kan sifat cemburu ni dlm diri manusia ek?

Kalo nk ekot jawapan akal aku .sifat cemburu ni kita patut ada bile manusia yg lain buat kebaikan .tyme2 cmtu kita patut cemburu .supaye kita berkejar2 dlm melakukan kebaikan .Jangan kita cemburu x bertempat .menyesal x sudah nanti .aku mule faham .

aku dh penat dgn sifat cemburu yg x bertempat ni .kenape larh aku x buleh nk cemburu pada manusia yg melakukan kebaikan ?kenape nk cemburu dgn insan yg aku suke je? aku x mintak pun utk perasaan ni timbul dlm diri .ia tiba2 muncul .kalau btol aku nk kan sesuatu ,cube USAHA utk dpt kan nye .jgn hanye cemburu x bertempat .

Kenapa larh aku cerita psl keburukan aku kat sini?ade korang terfikir x?
jawapan nye ,aku perlukan bantuan utk menghindari sifat yg x elok ni .aku x kan cemburu bila aku tahu perkara atau bende tu btol2 milik aku .haaa~kalo cmtu aku x cemburu .

Ape perkara terakhir yg aku cemburu ?
Tgk blog org .then ade name sape tah muncul .cemburu sbb aku suke insan tu .tp diam je larh .kerana itu LEBIH BAIK .

sekian,terima kasih .

Yg ikhlas ,
Muhammad Muaz .

2 comments:

  1. btol2...kita akan cemburu kalau org yg kita suka and sayang rapat dgn org lain...knape ye?...lau cemburu je xpe...ni kuat cemburu...

    ape yg aq wat utk xrasa cemburu,jgn suka kat org,and jgn sayang kat org...haha...(mmbantu x?)...=P

    ReplyDelete
  2. okayyy~ sikit pun x membantu ..sbb perasaan suke tu muncul tibe2 ...haa!cmne tu?

    ReplyDelete