November 11, 2010

Hati kita .

salam buat semua .setelah penat memerah otak berfikir ape nk tulis kat blog ni ,akhirnya aku dpt satu idea utk menconteng dan mencantikkan blog ni .aku pilih topik hati .haa ~ kenapa hati muaz? kenapa kenapa kenapa? haha ..relax larh .meh c ni aku explain .aku pilih topik ni sbb bnyk bende aku nk citer psl hati .bnyk ke?itu kita x taw .bace je larh smpi hbs k .kata2 dr anak encik Nordin ni adalah
Allah tak lihat pada rupa kita ,kerana Dia yg menciptanya .Allah tak lihat pada harta kita kerana Dia yg mengurniakannya .Dia hanya lihat pada amalan kita pada hari akhirat nanti utk tentukan sama ada kita masuk syurga ataupun neraka .
setiap amalan yg kita lakukan,bergantung pada niat .kalau btol niat kita tu ,InsyaAllah akan diterima oleh Allah .tp kalo  niat salah .cmne Allah nak terima?btol x?huhu.kadang2 bila kita lakukan sesuatu tu ,tanpa meletakkan niat yg btol ,kita selalu cepat mengeluh bila dtg masalah .itu larh silap nye .kadang2 bile kita dh letak kan niat yg btol,kita lupa nak letakkan usaha plak .dats y bile kita disergah baru larh nk mengolah .bila kerja dh x menjadi ,mula angkat kaki .huhu .pada dasar nya ,hati kita ni dicipta kan dgn keadaan yg sangat bersih .putih berseri je hati kita ni masa ibu lahir kan kita .Allah telah utuskan seorg Rasul ,utk kita belajar .bagaimana nk jaga hati itu .kita di beri peluang utk mencorakkan hati kita ni dari kita kecik lagi .huhu .best x?mesti larh best .haha .
Sesungguhnya ,dalam diri manusia itu ,terdapat seketul daging .jika baik daging itu ,maka baik larh semua nya .jika kotor hati itu ,maka kotor larh semua nya .ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah hati .
Haaa ~ ade faham x?mesti faham kan .bukan nye susah pun nk fhm hadith tu .huhu. cmne muaz jaga hati ek?hmmm~ nak tahu ke?kalo nk terus kan membaca ye .haha .aku jaga hati melalui ape yg telah ibu&abah aku ajar sejak kecik dlu .mane yg baik tu ,kita ikut .mane yg x baik kita tinggal .senang je .kadang2 hati aku ni ase mcm2 di pijak2,di cincang2,di remuk2 .haa~ tu tande nye aku tgh xde mood .sgt2 kecewa .so utk membaiki semula hati aku tu ,aku gantikan hati aku dgn hati al-qur'an .iaitu dgn membaca surah Yaasiin..hehe .tersangat larh berkesan buat aku .kalo korang nk cuba ,boleh cuba .tapi satu je aku nak ingat kan .kne YAKIN .faham?kalo faham,bgos !!

Bagi aku larh kan .x taw lar bagi korang cmne .hati manusia ada 2 jenis je .satu hati yg lembut ,dan satu agy hati yg keras .hati yg lembut ni ,bila kita nasihat ke tegur ke .dia senang je nk terima .tp jaga2 ,hati lembut ni sensitif skit .so,nk bergurau tu agak2 larh skit ye .kebanyakan nya perempuan larh .hati mereka sgt sensitif .oleh itu ,jaga larh hati mereka seelok2 nya bila korang dh sentuh hati mereka .aku ckp bg kaum lelaki okay .satu agy hati yg keras .keras mcm mane tu?keras mcm batu .percaya larh .aku dh pernah jmpe org yg hati nye keras .nk tegor payah ,tp kalo bawak bergurau mereka bule terima .gurau kasar pun bule .xde masalah nye .kadang2 bile mereka dh melampau sgt ,kita nk nasihat kan dia org .agak susah larh .oleh itu ,nk lembut kan hati org yg hati keras ni .satu je jalan dia .iaitu DOA .sesungguh nya ,DOA adalah senjata orng mu'min .hehe .mane blaja ni?skolah agama dlu .huhu .

panjang dh ke aku membebel ni?ALAMAK ! xsedar lak dh malam .haha .padahal sedar je dh malam .bongok!aku ckp ngan sape ni?ckp ngan diri sendiri larh .adoyai ! masalah tol larh .cmni je larh senang citer .

Ada hati tu jaga larh elok2 .jgn kotor kan .hati manusia yg lain pun kne jaga gak .tp jgn larh smpi mengabaikan hati kita sendiri .
Rasa2 nye aku dh bnyk sakit kan hati org .termasuk larh si Baju Merah Tudung Putih tu .aku sakit kan hati dia tanpa aku sendiri sedar. aku penah dgr frasa org .kalo nk di maafi ,belajar larh utk memaafkan .so,start dari hari ni aku maafkan kesalahan org yg wat salah kat aku setiap hari sebelum aku tidur .aku manusia biasa.bnyk kali buat salah .kalo boleh ,cuba ambik pengajaran dari kesalah kita tu ,dan JANGAN lakukan agy .boleh?mesti boleh nye larh .tiap2 hari jerit Malaysia boleh kan .so,kita juga boleh .hendak seribu daya ,x nak seribu dalih ..muahahaha ~

aku tahu korang dh buhsan baca kan .aku pun dh buhsan menulis .sbb aku rasa aku tgh merepek skng ni .mmg pon kan?haha .paling BAGOS skali kalo aku stop skrang .kalo ape yg aku tulis kat sini ,salah .tolong tegur ye .skali agy aku ckp ,aku ni manusia biase je .x pernah lari dari melakukan kesilapan .huhu .

Segala kekuatan aku tu ,datang nya dari Allah .segala kelemahan itu dtg dari aku sendiri .
sekian ,terima kasih .

Yg ikhlas ,
Muhammad Muaz .

No comments:

Post a Comment