November 7, 2010

Jangan di banding2 kan ...

salam ceria buat semua blogger ..kepada yg tgh ceria tu ,kekal kan keceriaan anda dan jgn pula terlalu ceria kerana di sebalik keceriaan anda tu ada juga yg berduka ...kpd yg berduka jgn mudah putus asa kerana Dia sentiasa ada ..hari ni aku nk cerita kan perkara yg aku x ske dlm idop ..iaitu banding2 kan org ..kenapa aku x ske ek? nak taw sbb nye x? sebab manusia ni semua nye same je ..ade kekurangan dan ada kelebihan masing2 .nmpk x aku besar kan tu?x nampak pendek umo .kaya dan miskin,kita boleh nmpk cara hidup mereka berbeza tp pada dasar nya mereka SAMA .tua dan muda ,kita boleh nmpk tenaga dan tubuh badan mereka berbeza ,tapi pada dasar nya mereka SAMA .dlm khutbah terakhir Rasulullah s.a.w. juga ada sebut 


Kamu semua adalah sama ,tiada seorg pun yg lebih mulia dari yg lain kecuali dalam takwa dan beramal soleh .
 Boleh nmpk x di situ ? kalo dh nmpk bagos .kalo masih x nmpk .meh c ni aku smbng cerita .oke .mengapa kita suke banding2 kan org ? adakah kita dh cukup bagos utk mengatakan yg kita lebih dari seseorg itu?x kan..manusia ni x sempurna .segala kekuatan yg ada pada kita tu datang nya dari ALLAH dan segala kekurangan kita tu datang nya dari diri kita sendiri .ada faham x? kalo dh fhm sikit tu bgos larh .aku masih nk smbung cerita .muahahaha ~ dh penat baca DIAM .duk tepi tu senyap2 .

Buat perbandingan antara sesama manusia mmg aku x ske .tp kalo wat perbandingan dlm sesuatu perkara ,masih boleh di pertimbangkan ..ini kerana ,kita tidak boleh nk sama kan sesuatu yg baik tu dgn sesuatu yg buruk .btol x? nak contoh ?x payah lar kowt ..sendiri2 fhm je larh k ..dh alang2 tajuk banding membanding ni .aku nk cerita story mory2 skit .dlu masa kat sekolah menengah ,cikgu selalu puji2 abng aku .makne nye abng aku lebih di kenali dgn kelebihan dia kat skolah dlu .aku x jeles pon sbb aku berpegang teguh dgn kata2 aku sendiri .iaitu PUNYAI KELEBIHAN DAN KEKURANGAN masing2 ..ibu aku pula x pernah banding2 kan kasih sayang dia dgn anak2 .semua nya dia sayang sama rata .kerna dia tahu semua nya ada KELEBIHAN DAN KEKURANGAN masing2 .haaa ~ dari ibunda larh aku belajar ayat tu .oke2 .berbalik kpd cerita di sekolah .Pada suatu hari,di dalam bilik guru .aku bersama 'geng bdk poyo' lepak2 dok borak ngan cikgu .mase borak2 tu ada cikgu yg baru perasan yg aku ni adik kpd Mozza Nordin (tu bkn nama sbnr ).cikgu2 pun mula larh puji2 abng aku .cikgu2 ckp abng kamu good itu good ini bagos itu bagos ini .tp knape kamu mcm lain muaz? x nak ke jd mcm abng kamu ? haaa ~ aku relax je .boleh gelak2 agy .aku bangge dpt abng cmtu sbnr nye ..dlm2 masa scene puji memuji tu ,aku egt kan kat cikgu2 aku . "cikgu2 ,you all x perasan ke aku pun ade good gak !" haha .cikgu gelak2 mcm x caye .then sorg cikgu tu tanye ," kamu good ape muaz?"
aku dgn bangge nye jwp " saya good looking" ..muahahaha ~ aku ckp cmtu bkn nk ckp aku agy hensem dari abng aku ke ape .aku saje nk berGURAU ngan cikgu2 tu .ape yg aku cume smpi kan kat sini adalah setiap org ada KELEBIHAN DAN KEKURANGAN masing2 .dh bape kali aku ulang ayat ni .bnyk2 kali ulang kalo korang x fhm gak x taw larh .oke .end of story2 banding2 kan .

now aku nk ckp dlm masa kita banding2 kan ,kita juga x boleh nk sama2 kan sesuatu perkara .ada insan tu ckp aku suka sama kan sesuatu yg OBVIOSLY x sama .btol ke?sejauh mana kebenaran itu ?itu kita x taw .aku sama kan sbb aku nk wat perkara tu mudah egt .so,bende2 yg small matter ni aku sama je larh kan .senang idop .tp bg insan tu ,mungkin small matter yg aku sama kan tu ,besar bagi dia .so,after this aku akan perhati kan dlu .baru buat persamaan .mungkin juga aku sama2 kan perkara tu sbb aku terlalu x ske dgn banding2 kan manusia ni .so,nk senang kan idop aku,aku sama kan ia .haha .

oke larh .dari apa yg aku cerita ini ,aku harap korang pegang satu perkara .Kita semua manusia , ada KELEBIHAN DAN KEKURANGAN .mmg lumrah kehidupan manusia begitu .jgn larh ase diri ni dh bgos ,hanya kerana kita dh nmpk KELEBIHAN dlm diri kita sendiri .sebalik nya ,bersyukur lah dgn KELEBIHAN yg ada pada diri itu .andai kata DIA tarik nikmat KELEBIHAN kita tu ,bersabar larh .kerana DIA mahu mengingatkan kita kembali drpd kealpaan diri kita tu .aku nk kongsi satu agy kata2,
Tak payah kerek2 kita semua bukan HEBAT ,ingat atas sana ada KUASA lagi kuat .
aku rasa dh cukup aku membebel sorg2 kat sini .td aku bnyk idea nk conteng ,tibe2 dh ilang larh plak .adeh~
aku tulis pe yg aku nk ckp dlm hati je ..
baik2 larh .selamat beramal .haha .(xde kaitan)

sekian,terima kasih .

Yg Ikhlas ,
Muhammad Muaz.

2 comments: