February 24, 2011

Itu Lumrah.

Assalamu'alaikum w.b.t.

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهَ رَاجِعُوْنَ

Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.”

Selalu nya kita sebut mcm ni bila kita dengar orang meninggal bukan?biasa larh.pemikiran manusia.sebenarnya,sebutan ini boleh juga kita sebut bila kita di timpa sebarang musibah.

Hari ni aku nak cerita pendek je.
kadang2 bila aku bkk facebook,ada manusia yg buat post mcm ni

"Kenapa manusia bila susah baru nak cari kita.tyme senang sikit pun tak pernah hirau kan kita"

post nye lebih kurang mcm tu larh.aku x nak bnyk ckp tp satu perkara yg aku nak ingat kan adalah itu lah LUMRAH KEHIDUPAN manusia.

Cuba kita perhati hubungan kita dengan Allah s.w.t. Kadang kala time kita susah baru lah kita nak cari Dia.tp bila tyme senang sikit pun tak terlintas di hati untuk bersyukur kpd-Nya.
Jadi,kenapa kita nk berasa marah dengan manusia yg layan kita sedemikian?

Aku tak pernah kesa sekiranya aku jumpe dengan manusia yg sedemikian rupa kerana aku juga pernah jadi manusia yg begitu.

Suatu ketika dahulu aku pernah hadir dlm kehidupan seseorang.Last2,aku memilih jalan untuk undur diri kerana aku gagal membimbing dia.Aku hanyut dengan kehidupan dunia dan aku kalah dengan bisikan syaitan&nafsu sehingga aku terbawa2 dia sekali.berpisah adalah jalan terbaik agar aku dapat perbaiki diri yg hina ini dari semasa ke semasa.

Seorang sahabat pernah bgtaw kat aku..

"Kita dapat rasa manis nye satu ukhuwwah tu jika kita lakukan sesuatu aktiviti bersama.tp sampai satu masa,kita akan diuji.Waktu itu,baru kita dpt tahu mane satu kawan mane satu lawan.Kawan yg sejati ni tyme kita susah,dia sentiasa ada."

Aku angguk kan kepala je tyme dia ckp cmtu.


Aku memilih jalan Independent kerana aku cuba x nak susah kan sesiapa.Aku ni seorang yg sukar untuk belajar di dalam kelas.tetapi aku cuba belajar melalui jalan hidup aku sendiri.Setiap langkah yg aku lakukan,aku cuba untuk pelajari sesuatu.kerana aku pernah bertanya pada diri sendiri...


"Sama ada nak jadi orang yg berpendidikan ataupun orang yg berwawasan?"

Nasihat kpd diri sendiri :

Serah diri bulat-bulat pada Allah s.w.t. Dia tahu apa yg terbaik untuk kita.InsyaAllah,sampai satu masa,Dia akan pertemukan kita dengan seorang teman yg sejati.

Andai kata ada yg tersilap dlm post kali ini,sila2 larh tinggalkan komen ye..senyum selalu =) hehe ...

sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment