February 13, 2011

cerita lama.

Assalamu'alaikum w.b.t.

Aku ade stoli moli nak cerita kat korang ni.Walaupun cerita ni dh lame,tp bule larh dijadikan sebagai perkongsian untuk kita semua.Kalau korang semua tak dpt apa-apa input drpd cerita ni,aku mintak maaf yee.Aku ni bukan pandai bercerita sangat pun.Kadang2 isi cerita ada tp intro xde.tu yg kadang2 ke laut cerita aku tu.Orang yg btol2 memahami je bule faham.haha.mesti korang dh ckp dlm hati "Cbe ce cbe ce!" kan kan?oke lah.aku mula bercerita skrang....

Suatu ketika dahulu,seorang kawan aku suro aku buat perkara paling mudah.Mudah yg macam mane ek?Mudah nye perkara ni semudah mempelajari ABC.Bukan nye buat ABC tu,tp mempelajari huruf A smpi ke Z tu.haha.Begitu mudah nye perkara yg kawan aku suro buat ni.Apa yg dia suro buat adalah bukak al-qur'an,cari surah Al-baqarah ayat 216.Nmpk?Mudah kan?haha.Nak ambik al-qur'an tak susah pun tp kne pasti kan kita berwudu' dulu larh.Nak cari surah Al-baqarah pun tak susah sbb surah ni terletak pada awal muka surat di dalam Al-qur'an selepas surah Al-fatihah.Kawan aku suro baca ayat 216 dlm surah Al-baqarah ni.Bukan setakat baca ye,dia suro baca maksud nye skali.Sebenar nye ade kisah kenapa dia suro aku buat sume ni,tp aku lupe kisah nye.Yg aku ingat dia pernah suro aku buat bende baik ni.hehe.Disebab kan aku ni malas sgt nak buat perkara 'mudah' yg dia suro ni,aku tanye terus kat dia nape dia tak baca kan kat aku je ayat 216 surah Al-baqarah tu.kan senang.haha.dia x nak.dia nak aku bukak al-qur'an tu sendiri dan baca maksud ayat tu.dia ckp lepas aku baca dan faham ayat tu,aku akan tahu jawapan 'disebalik kisah yg aku tak ingat' td.huhu.

Aku ni manusia biasa,sering lupa.On the day kawan aku suro buat perkara ni,aku tak buat pun.Biase larh,manusia pelupa larh kata kan.haha.So,bila jumpa ngan kawan aku balik je,dia tanya.dh baca lom.aku tersengeh2 dulu then baru ckp blom.Bnyk kali gak larh dia tanya,jawapan aku tetap same.Padahal ape yg dia suro buat ni MUDAH jeee.Selang beberapa hari gak larh,baru terdetik kat hati aku untuk bukak al-qur'an tu and baca ayat yg kawan aku suro.
Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.(al-baqarah 216)
Lepas aku baca ayat ni,baru larh aku jmpe jawapan 'kisah yg aku tak ingat' tu.Kalo nak ikut pengalaman hidup aku,pernah terjadi satu pekara yg aku benci tu,tp last2 aku suka perkara tu.haha.smpi sekarang aku tak bule nak lupa ayat ni.

Manusia ni,kalo kita suro senarai kan perkara yg kita suka buat.mesti banyak kan?Orang suro aku senarai kan 10 perkara yg aku mahu/suka,komfom2 aku bole senarai kan lebih dari tu.sbb kemahuan manusia ni bnyk sgt.Bila aku mahu kan sesuatu perkara,aku fikir ayat ni.Adakah apa yg aku mahu ni mendatangkan kebaikan buat diri aku pada masa akan datang?Bila aku benci kan sesuatu perkara lak,aku cuba cari hikmah di sebalik perkara tu.

TAMAT!Kepada sesiapa yg tak puas hati dengan cerita aku hari ni,aku mintak maaf ye.Seriesly aku lupa kisah kenapa kawan aku suro bkk ayat ni.tp apa-apa pun harap korang dpt sedikit input drpd cerita ni.Baca larh ayat ni bnyk2 kali,cuba kait kan sikit2 dlm hidup korang.InsyaAllah,korang dpt pelajari sesuatu.

Ya Allah,kurniakan lah kepada ku apa yg aku PERLU dan bukan nya apa yg aku MAHU.

sekian,terima kasih.

1 comment: