November 28, 2011

Murah rezeki .

Alhamdulillah kerana masih di beri peluang untuk menikmati kehidupan di dunia ini ..
Alhamdulillah kerana masih di beri peluang untuk bertaubat kepadaNya ..
Alhamdulillah kerana masih ada rasa tanggungjawap untuk melakukan kewajiban sebagai seorang hambaNya..
Alhamdulillah di atas segala nikmat & kasih sayang Nya,aku masih diberi nikmat iman yg tidak ternilai harganya ...

Hari ni rasa macam nk bersyukur sangat-sangat .. sebab bila kita dah nampak sesuatu pemberian dariNya yang tidak ternilai ,aku rasa bersyukur sangat-sangat dengan apa yg aku ada kini .. tapi suatu hari nanti ,Dia akan tarik balik apa yang ada didalam genggamanku untuk melihat sejauh mana kebergantungan ku kepada Nya ..
Semua yang aku miliki kini hanya lah pinjaman ,jadi aku redha sekiranya Dia ingin mengambil semula milikNya ..

Oke lah.hari ni aku nak bercerita pasal hari minggu aku yg agak penat,tapi membuat kan aku gumbira senyum tak terhingga ..rasa gembira tu pun adalah nikmat dari-Nya .percaya lah ..
Cerita nye bermula pada jumaat malam .lepas aku habis Midterm Macroeconomics,aku dengan 2 org lagi kawan pergi makan kat abrar ..pastu kawan aku ni ajak jalan-jalan kat melaka ..aku pun okey kan aje larh ..kesudahan nya,aku tido kol 3.30 pagi .. kenapa aku mentioned kan waktu tido aku ni kat sini ? sebab nye SABTU pagi tu aku ade Race For Green or Green Race yang di anjur kan oleh ............ (aku tak sure siapa penganjur sebenar .tapi yang pasti ade Ali Rustam ) ..Green race ni macam amazing race gak lorh ..cuma nya kita berlumba secara sehat konon-konon nya nak selamat kan bumi daripada tercemar..Melaka kan Bumi Teknologi Hijau ..dalam race ni ade lah checkpoint2 yg kita kena selesai kan dulu,then baru dapat pergi ke checkpoint seterus nya .. sebelum Green Race tu bermula,kita org (peserta2 Green Race) kita org worming up dengan melakukan senamrobik ..dia kata nak senaman ringkas2 je..last2 kali,sume org tak terikut ..VVIP pon kena buat skali taw .. aku tak dapat nk ikut dengan btol langsung ..tapi still berpeluh ..ubi kentang tol.. lepas je senamrobik,salah sorg VIP siapa tah nama dia yg lepas kan kita org utk mulakan green race ni..kita org kena melepasi 8 checkpoint yang ada dalam kampus MMU ni .. macam-macam cabaran ade ..contoh macam main sumbit,cari batu dalam tepung,pindah kan air guna kepala,bazooka bola tenis,pindah kan bola ping-pong gune tube ..bla bla bla ..sume checkpoint ade markah nye tersendiri ..aku nye team banyak gak lah dapat markah setiap checkpoint tu ..ade gak lah checkpoint yg kita org kecewa ..tapi apa-apa pon setiap checkpoint tu kita org enjoy .. dalam masa nak selesaikan checkpoint2 dalam kampus MMU ni,kita org kena selesai kan teka-teki yg ada dalam document yg kita org dapat masa awal2 race tu..

Lepas habis je sume checkpoint and selesaikan teka-teki tu,kita org kena jalan a.k.a jogging sampai ke MITC .. jauh nye dalam 2-4 kilometer gak lorh ..on the way nak ke MITC tu,kena selesai kan teka-teki lain..kena teka nama kedai berpandukan clue2 yang ade ..yang ni mmg menguji kepandaian a.k.a IQ gak lorh..campur dengan cross word puzzle yg sume nye adalah sains belaka..team aku menggunakan teknologi yang ada iaitu dengan GOOGLE untuk cari jawapan..dunia kan dah canggih..agak senang lorh ..sampai kat PLANETERIUM MITC,team aku masih tak dapat selesai kan cross word puzzle..haha..agak sengal kat situ sebab nye tak de yang pakar sains...last2,kita org mintak jawapan dari team yg settlekan puzzle tu..haha..senang cerita ..dia org pun bagi je jawapan..habis settlekan sume puzzle and teka-teka kedai ,kita dapat next clue ..clue terakhir ni kita org merayap2 sekitar MITC tu gak lorh ..mmg sume berkeliaran lorh ..semangat nye pasal ..team aku ni tak leh lari sangat..sume kaki cepat kejang ..sedih tol ..di pendek kan cerita,team aku dapat gak habis kan sume teka-teki ,checkpoint2 and segala soalan & cabaran di berikan ..sampai je kat garisan penamat,kita org letak nama team kita org kaki kejang awesome..haha..

Dah habis race,kena tunggu majlis penutup kalau nak tahu siapa pemenang nye..nak tunggu majlis penutup lak,kena tunggu VVIP sampai ..sementara menunggu tu,kita makan ,solat ,berurut and macam2 lagi yang patut larh..daripada hujan ke panas,panas ke hujan ...baru lah VVIP sampai ..aku dah tertido kat tepi longkang dah ..jenuh menunggu lama sangat.. ada larh cabutan bertuah ..and aku tak berapa bertuah untuk dapat hadiah ipod nano yg kecik comel tu..bukan satu je ipod nano yg penganjur bagi,lebih dari 4 aku rasa...hadiah utama cabutan betuah iaitu basikal ..itu pun aku tak dapat ..rasa macam penat je tunggu sampai majlis penutup.. habis cabutan betuah,dia org umum kan pemenang Green Race ..agak terkejut gak larh sebab team pertama yg dia org sebut adalah team aku ..hahahaha..bukan nye dapat no satu,tapi dapat no 6 ..hadiah nye voucher jusco RM200 setiap sorg ..itu pun dah jadi bonus bg aku..tersenyum lebar larh ape lagi..pemenang no 1 dapat Ipad,no 2 dapat notebook lappy comel tu and no 3 dapat blackberry ..aku dalam hati dah ckp,giler kaya nye penganjur..lumayan giler hadiah..haha

Malam tu kawan aku ajak kua jalan-jalan melaka lagi skali ..kesudahannya,aku tido 3.30 pagi gak ..facebook nye pasal.kalo tak boleh tido awal setengah jam..haha..pagi AHAD lak aku ade explore race ..yang ni Karnival Rakan Muda pulok ..ade larh macam2 pertandingan lain seperti paintball,futsal,autoshow ...explore race ni aku team dengan org lain lak..sebab team Green Race aku dia org g KL jadi crew Nike RUN..hehe ..semangat bangun pagi ahad tu..walaupun ngantok giler ot..dengan tilam yg sedap nye..apa2 pun,team aku suro bangun gak..last2,explore race start kol 12 tgh hari..pagi tu nak bagi short briefing je pung..adehhh ~ hampeh tol ..balik rumah sambung tido..haha..explore race ni dalam kampus MMU sahaja..xde kua sampai ke MITC mcm smlm ..ade 8 checkpoint gak yg kena selesai kan..sebelum nk harungi checkpoint tu kena jawap soalan teka teki bodoh ..contoh macam ,kenapa ayam melintas jalan? kaki ada lapan dan boleh terbang..apakah ia? sumting like that larh..hehe ...
Explore race ni team aku agak laju larh..tp gopoh time nk selesaikan every checkpoint ..contoh-contoh checkpoint kena buat pyramid guna plastik cup tu larh,cari gula dalam tepung yg dah digaul dengan air,buat gelung menggunakan kertas and then satu team kena masuk dalam gelung tu..macam tu larh task2 dia..team aku dapat habis kan awal ..mula-mula team aku no 3 sampai ke garisan penamat ..lepas tu ade committe cakap boleh cari slogan Rakan Muda utk dapat kan bonus marks..kita org punya larh semangat pergi pusing balik ke setiap checkpoint utk dapat kan bonus marks tu..haha..team2 lain sume tak perasan dah pasal slogan tu..padahal penganjur dah bgtaw awal2 pasal bende nih.. hari ahad pun  sama mcm hari sabtu..nak tunggu majlis penutup tu,kita di rahmati dengan hujan ..habis lencun sume bende.. beli kopok lekor makan time hujan mmg best..nikmat2..tunggu VVIP sampai,and then ada tarian tradisional melaka..seronok and enjoy je tengok dia org menari..budak2 dari UiTm lendu yg menari tu.. best2.. masa time pengumuman pemenang explore race,dia org sebut no 3 dulu ..tp no 3 bukan team aku..no 2 pun bukan team aku ..no 1 team "CAMNE NAK MENANG?" team aku larh tu..hehehehe..happy baii dpt no 1 ..

Team Explore Race: CAMNE NAK MENANG?
CAMNIEE LARH ~ 
Itu je larh ot cerita dari aku..dah tak de bende nak cerita..kalau nak taw lebih lanjut pasal weekend aku ni,bule larh datang jumpe borak2..mintak tips2 nak menang race..hahaha..aku pun tak sangke aku ni bakat terpendam..kih3..

Fikir-fikir balik ..
Semua ni nikmat dari Allah ..hadiah yg aku dapat tu hanya bonus bagi aku..yang paling penting adalah PENGALAMAN race selama 2 hari ni .. Alhamdulillah mmg rezeki aku..jatuh plak pada awal muharram..so,aku nama kan ini REZEKI AWAL MUHARRAM..hehe =) 

Aku berharap dengan kemenangan ini,dapat membuatkan aku jadi seorang hamba yang lebih bersyukur dengan segala nikmat pemberianNya utk masa-masa yang akan datang ...

sekian..

No comments:

Post a Comment