November 17, 2011

Apa yang anda rasa?

Assalamu'alaikum w.b.t.

Hye readers,stalkers,bloggers and many more ...

Lately,macam-macam bende dah terjadi dalam hidup aku .. nak wat muka katak jap . =______= oke dah .
setiap yang berlaku pasti ada hikmah nya .betol tak betol murid-murid?
Bagaimana kita boleh mengaku yang kita ni beriman sedangkan kita belom di uji oleh-Nya?
yes.betol .setiap yang berlaku pasti ada hikmah nya .sume perkara yang terjadi dalam hidup aku lately pasti ada hikmah nya.aku ni hanya menanti apa kah hikmah di sebalik kesemua kejadian yang berlaku dalam hidup aku ni.
Mungkinkah ini adalah ujian dari-Nya? mungkin jugeewww~
perkara dah berlalu.mana boleh nak patah balik .setiap insiden yang berlaku,aku hanya boleh tersenyum di bibir tapi tidak di hati .biarlah hati aku ni luka berdarah mcm mana sekali pun,aku tak peduli kerana Dia sentiasa ada di sisi untuk aku memperbaiki .haaa ~ nampak tak permainan nye kat situ?

oke lah.aku tak nak cerita sebenarnya apa yang terjadi dalam hidup aku.aku cuma nak bagi korang-korang or you all's you all's yang baca blog aku ni beberapa gambaran tragedi,ataupun kisah,ataupun insiden,ataupun tragedi (saje ulang) yang berlaku dalam hidup aku .tapi tapi tapi ....sebelum tu aku nak tanya ..
Apa maksud kawan dalam kamus hidup korang?
oke.jawap larh dalam hati ye.
Apa beza kawan rapat and kawan baik bagi diary hidup korang?
sekali lagi jawap larh dalam hati ye .bagi aku 2 kawan ni adalah berbeza .ngapa in dong?
sebab nya,kawan rapat tak semestinya kawan baik .tapi kawan baik pasti nye kawan rapat  .hehe .btol tak?
so,level kawan baik lagi tinggi dari kawan rapat .tapi,kedua2nya boleh membuatkan kita gembira .
Kawan rapat ni kawan yang kita selalu nye spend time together,lepak hang-out sama,study sama2 mungkin,and macam2 lagi larh bersama .kawan baik ni plak kawan yang sentiasa ada di saat kita susah atau senang,tak kira larh bila,dengan siapa ataupun dimana kita berada.

Gambaran pertama ..
Apabila kawan rapat anda mengharapkan anda melakukan sesuatu untuk nya,dalam erti kata lain dia meminta tolong dari anda untuk membantu nya ..tetapi .. anda memusnahkan harapan kawan rapat anda sebalik nya anda menyusahkan kawan rapat anda..memang larh anda tolong,tapi tolong menyusahkan ..apabila anda meminta maaf kepadanya sambil meminta dapat melakukan sesuatu agar keadaan kembali pulih..malangnya,kawan rapat anda itu sudah hilang kepercayaan a.k.a harapan terhadap anda ...memang perkara ni kesalahan kita kan..tapi yang aku nak tahu,apa yang anda rasa?

Gambaran kedua ..
Apabila anda selesa berkawan dengan kawan rapat anda..malangnya hubungan persahabatan itu di halang oleh pihak atasan ataupun pihak yang lain ...daripada FITRAH berkawan sudah menjadi FITNAH ..dan anda terpaksa menjauhkan diri daripada kawan rapat anda ..yang mana anda HARUS menghadap nya setiap hari kerana kawan rapat anda itu adalah group study anda,classmate anda,corsemate anda,teman lepak-lepak anda and sewaktu yang bersama dengan nya ...anda kena akur yang perpisahan ini adalah yang terbaik untuk anda and kawan rapat anda ...apa yang anda rasa?

Gambaran ketiga..
Apabila sesuatu barang kita hilang ..anda mula mensyaki seseorang yang tidak berapa anda suka yang mengambil barang anda itu ..kemudian kita tanya kawan baik anda tentang barang tersebut..kawan baik anda menjawap "TAK TAHU" ..kejadian yang berlaku pada malam hari sewaktu anda sedang penat badan,penat otak,penat segala-galanya ...anda bertemu dengan orang yang anda syaki untuk soal siasat ..tetapi akhir nya,barang yang hilang itu kawan baik anda sendiri yang ambil ..dalam keadaan anda penat,and dalam pale otak hanya fikir nak tido,di saat itu anda tahu kebenaran yang barang yang hilang telah di ambil oleh kawan baik anda sendiri ..yang mana kawan baik anda menganggap itu hanya sekadar gurauan ..apa yang anda rasa?
and the worst ..gurauan yang tidak kena pada masa nya ini berlaku di saat anda telah kehilangan seorang kawan rapat ...apa yang anda rasa?

Gambaran terakhir ..
Apabila seseorang yang selalu meminta bantuan daripada anda sewaktu dia susah ..and lupa pada anda sewaktu dia senang ..tambahan tidak pernah ada untuk membantu anda sewaktu anda susah ..sebaliknya melupakan anda..apa yang anda rasa? bayangkan anda ada seorang kenalan yang sebegini rupa .. bayangkan sikap diri kita yang hanya selalu meminta & mengharapkan bantuan daripada Allah sewaktu kita susah,and sewaktu kita senang kita alpa & leka dengan dunia ..bayangkan Dia mencipta berjuta2 manusia..and kesemua hamba-Nya bersikap sedemikian rupa..agak-agak apa yang Dia rasa?
Di saat kita Dia melimpahkan kebaikanNya kepada kita tiada henti,kita membalas nya dengan lalai & dosa ..apa yang anda rasa?

Kepada yang tidak berapa faham ataupun pening kepala membaca entry aku kali ini .tak mengapa lah aku ucapkan .aku tak tuju kan kepada sesiapa pon dalam entry kali ini .aku cuma nak tahu APA YANG ANDA RASA?

sekian ~

No comments:

Post a Comment