August 17, 2011

sendiri fikir ~

Kita meletakkan sedikit harapan terhadap manusia biar pun sebesar zahrah,kelak kita akan merasa kecewa tak pun kita akan dikecewa kan. Kita letakkan harapan kita terhadap Allah biar sekecil zahrah, InsyaAllah ,kita tidak akan merasa kecewa sedikit pun kerana Janji Allah itu pasti .

Bicara Luqman dengan anaknya menerusi satu riwayat dalam kitab Tafsir Rahul Ma'ani dan Kitab Hidayatul Mursyidin, diriwayatkan telah memberikan anaknya dua puluh lima wasiat antaranya:

 - Hai anakku, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama taqwa, isinya ialah iman dan layarnya ialah tawakkal kepada Allah.

- Hai anakku, janganlah engkau menelan terus sesuatu makanan kerana manisnya dan janganlah terus engkau memuntahkan sesuatu barang kerana pahitnya. Kerana manis itu belum tentu mendatangkan kesegaran dan pahit itu belum tentu mendatangkan musibah. =)

Seriously , aku memang tak pandai nak menasihati orang lain ..sebab diri ni masih banyak yang perlu di perbaiki .

Bila aku berkawan dengan seseorang ,kadang2 perasaan suke itu mula timbul .Bila perasaan suka itu timbul, aku mula sayangkan persahabatan yang telah terjalin . Bila aku mula sayang kan seseorang aku mula berharap agar kehadiran aku dalam hidup mereka dapat membuat kan mereka mengingati Allah ..

Manusia sering berkata , KUBUR masing2 ,so ,tak payah larh nak sibuk nasihat orang,tak yah nak sibuk jaga tepi kain orang . . . Dari kata2 ini aku belajar sesuatu ..
Walaupun " KUBUR SNDRI2, DOSA SNDRI2, SIKSA NERAKA
Juga SNDRI2 "
Tp ingatlah..!!
yang menguruskan jenazah kita org lain...
yang sembahyang, mengkebumikan
kita orang lain,
yang bersedih diatas kematian kita juga melibatkan orang lain..
jadi jangan menyusahkan mereka
yang lain dgn perangai kita yg tidak diredhai Allah s.w.t.. senantiasalah muhasabah diri & berubah kearah kebaikan..

Ya Allah..ampuni hambamu yg kerdil ini.terlalu byk dosa-dosa hambamu ini..Engkaulah yang Maha segalanya. Hamba bersujud dan memohon belas kasihmu. Dalam menjalani hidup di dunia dan di akhirat, kami ada dalam genggamanMu. Ya Allah...Engkaulah tempat kami mengadu dan berteduh dalam segala hal..Tmptkn lah kami DiSYORGAMU. Ya Allah...Ampuni kami... berilh petunjuk pd kami, jagalah kami,,, sayangilh kami...Ya Allah..Ya Rahman..Ya Rahim...

Amin ~
Jom Upgrade Amalan untuk fasa-3 Bulan Ramadhan . =)

3 comments:

  1. penulis Hilal Asyraf kata. kalau ada org ckp " KUBUR SNDRI2, DOSA SNDRI2, SIKSA NERAKA
    Juga SNDRI2 ", bgtau dia. "sbb kubur sendiri2 la aku nasihatkan ko skrg. nnt dalam kubur aku x dpt nak tolg dh." :)

    ReplyDelete
  2. kalau cara berkawan tu pun macam xdpt bwk kawan kau tu igt Allah, takpayah la nak mengharap kehadiran diri kau secara keseluruhan dpt bwk dia igt Allah. maaf agak kasar.

    ReplyDelete
  3. =.= TIME KASEH atas nasihat itu .. masih perbaiki diri dr semasa ke semasa.. kata2 kau ni mmg wat aku teringat kat Allah ..serious dowh.. =___=

    ReplyDelete