August 14, 2011

Mimpi .

Assalamu'alaikum w.b.t.


Hari ni aku nak berbicara mengenai mimpi .Apa yang anda faham mengenai mimpi?
apa yang aku faham mengenai mimpi ? Kalau ikut kan fahaman aku mimpi ni adalah sesuatu perkara yang terjadi dalam pemikiran kita di kala kita sedang tidur .Itu apa yang aku faham lerh .
Mimpi ni ada pelbagai jenis .Antara mimpi-mimpi yang aku pernah dengar adalah ..


Mimpi Ngeri - perkara yg buruk berlaku dalam kepala otak kita .perkara yang seram ataupun menakutkan .


Mimpi Hidayah - mimpi ni aku tak berapa pandai nak terang kan .so,aku google je larh ..

Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung didalamnya. Ada kalanya mimpi bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan. Mimpi insan yang bertakwa merupakan perkhabaran yang akan berlaku, kerana Rasulullah tidak bermimpi melainkan mimpi baginda menjadi kenyataan. Sedangkan mimpi insan yang tidak beriman merupakan berita yang disebarkan oleh syaitan.

Dalam suatu riwayat dikisahkan, seorang wanita bertanya,"Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya bermimpi melihat sebahagian tubuh baginda berada di rumahku".Baginda menjawab, "Sesungguhnya Fatimah akan melahirkan seorang anak lelaki, kemudian engkau yang akan menyusukannya". Tidak lama kemudian Fatimah melahirkan Hussein dan disusukan oleh wanita tersebut. Sesungguhnya mimpi itu dapat ditafsirkan, namun tidak semua orang mampu menafsirkan kebenarannya.(Google search)



Mimpi Indah - perkara yang membahagiakan berlaku dalam kepala otak kita .perkara2 yg menggembirakan sehingga membuat kan kita tidur sambil tersenyum .haha 


"Jangan nak mimpi lah" - Ini tidak dikategori kan sebagai mimpi .ini adalah kata2 org kepada manusia yang kuat berangan .haha.aku saje je tulis skali kat sini ..


Kenyataan nya,aku tak pandai nak cakap mengenai mimpi ..sebab nye aku sendiri tak berapa faham mengenai 'mimpi' ni dalam perspektif islam .
Dalam banyak2 jenis mimpi yang aku nyatakan di atas ,mimpi yang aku tak suke adalah mimpi yang indah .sebab ape ek ? sebab nye,mimpi indah ni berlaku mase kita tengah tido tp kenyataan nya ia tidak akan terjadi dalam kehidupan realiti kita .faham tak? last2,kita jadi seorang yang kuat berangan. mula lah khayal bende yang bukan2 .
First tujuan, aku sibuk nak cakap mimpi padahal aku tak tahu ape2 mengenai mimpi ni adalah kerana aku dapat mimpi yang indah 2 hari lepas .Mimpi yang sangat bahagia kowt .
Malang nye,mimpi tu di TIDAK akan menjadi kenyataan  .lagi pun,aku terjage dari mimpi indah 2 hari lepas untuk bangun sahur .maka nya,sahur dalam keadaan yang sangat2 mengantuk .nasib baik nasi goreng berjaya di habiskan mase sahur kelmarin walaupun mengantuk tahap gaban .


Bila aku susah nak study ,aku mula memikirkan perkara yang lepas2 .Perkara lepas2 yang ada dalam kepala otak aku sekarang adalah 'mimpi indah' 2 hari lepas .Bila fikir2 balik,mimpi tu tak akan jadi kenyataan .aku ukir/conteng blog aku ni bercakap mengenai mimpi supaya aku tak teringat mimpi 2hari lepas .haha ..


Kebarangkalian 'mimpi indah' tu muncul dalam tidur adalah kerana melalui saat2 yang bahagia sebelum tidur . haha .. =.= 


Siapa2 yang lebih mengetahui pasal mimpi ni .citer2 larh kat aku yee .. 


Gamba tidur terbaik aku pernah tangkap .haha


aku dah malas nak merepek panjang2 ..doakan aku rajin study .rabu ni ade kuiz math .
selamat beramal dalam bulan puasa wahai pembaca blog aku .kurangkan tidur dlm bulan puasa ni .nanti dapat mimpi yang bukan2 lak .setakat ni aku pegang pada prinsip "MIMPI ITU MAINAN TIDUR" 

SEKIAN ..

4 comments: